انتظارفرج پنج شنبه 27 بهمن 1390برچسب:, :: 19:2 :: نويسنده : احمدسلیمانی فر
1- شخصی به نام علیّ بن هلال از پدر خود نقل كرده كه گفته است: من نزد رسول خدا(ص) رسیدم. ایشان به فاطمه(سلام الله علیها) فرمودند: «دو سبط امّت از ما هستند و آن دو حسن و حسینند و آن دو آقای جوانان اهل بهشت هستند و سوگند به آن كسی كه مرا به حق مبعوث داشته، پدر آن دو از آنها بهتر است.» سپس فرمودند: «ای فاطمه! سوگند به آنكه مرا به حق مبعوث داشته كه مهدی این امّت از نسل آن دو (حسن و حسین(علیهما السلام)) است، زمانی كه دنیا دچار هرج و مرج گردد و نظم و نَسَق خود را از دست بدهد و فتنهها و آشوبها پدیدار گردند و پشت به پشت هم بیایند و راهها منقطع و بسته شود و بعضی بر بعضی دیگر شبیخون زنند و مال و ثروت گروهی از آنها را غارت كنند، پس نه بزرگی به تازه سالی رحم كند و نه صغیر و خردسالی بزرگی را احترام كند. در این هنگام، خداوند كسی را از نسل آن دو بفرستد كه دژهای گمراهی را فتح كند و قلبهایی را كه در زیر حجاب و پوشش غفلت قرار گرفته و چیزی را فهم نمیكند، زنده بسازد. او دین را در آخرالزّمان به پا دارد، همان گونه كه من در آغاز زمان برپا داشتم و زمین را پر از عدل و قسط سازد، همان گونه كه پر از جور و تعدّی شده باشد.» (1)
در این حدیث چند نكته از صفات و سیرة مهدی موعود(عج) را میخوانیم:الف) قلعههای ضلالت و گمراهی را فتح كند؛ ب) قلبهایی را كه زیر حجاب غفلت قرار گرفتهاند، حیات بخشیده و زنده میسازد، یا قلبی را كه غفلت آن را احاطه كرده است، چیزی نمیفهمیده و حقایق را درك نكرده، امّا بعد از آنكه حضرت مهدی(عج) روح حیات در آن بدمد، همه چیز را درك میكند و میفهمد و راه به سوی خدا را به زودی طیّ میكند؛ طبق فرمودة همین پیامبر بزرگوار، حضرت ولیّ عصر(عج)، زمانی ظهور میكند كه كفر، ضلال، الحاد، انحراف، فساد و شرارت، جهان را پر كرده است و فضا را تعفّن بدی و ناپاكی فرا گرفته است. در پرتو امام زمان(عج)، اوضاع دگرگون میشود؛ محیط به سوی خدا و رسول متمایل میگردد و آثار دیانت و پایبندی به دین از همه جا آشكار میگردد
ج) او دین را اقامه میكند و برپا میدارد. همان گونه كه شخص پیامبر(ص) در آغاز عصر اسلام دین را برپا داشت. امام زمان(عج) در آخر این عصر و مدّت، همان نقشی را ایفا میكند كه پیامبر(ص) ایفا كرد و دین را برپا خواهد داشت. روزی كه پیامبر اكرم(ص) مبعوث به رسالت گردید از دین و آیین الهی و آسمانی خبری نبود؛ كفر، شرك، الحاد و گناه، سراسر محیط را آلوده كرده بود و پیامبر(ص) كه قیام كرد و مبعوث گردید، دین را وارد جامعه كرد و در موضع لازم و مناسب خود قرار داد. طبق فرمودة همین پیامبر بزرگوار، حضرت ولیّ عصر(عج)، زمانی ظهور میكند كه كفر، ضلال، الحاد، انحراف، فساد و شرارت، جهان را پر كرده است و فضا را تعفّن بدی و ناپاكی فرا گرفته است. در پرتو امام زمان(عج)، اوضاع دگرگون میشود؛ محیط به سوی خدا و رسول متمایل میگردد و آثار دیانت و پایبندی به دین از همه جا آشكار میگردد؛ د) زمینِ پر از ظلم، جور و اجحاف را منقلب میسازد و عدل و داد، حقخواهی و حقطلبی جایگزین آن خواهد شد و به همان مقیاس فساد فراگیر، عدل و قسط فراگیر در جهان جلوه میكند و رعایت عدالت و میزان، جای آن تعدّیها و تجاوزها را میگیرد؛(2) 2- ابوسعید نقل كرده كه پیامبر(ص) دربارة حضرت مهدی(عج) فرمود: «شخص مستمند به نزد مهدی(عج) میآید و عرضه میدارد: به من عطا كن. آن حضرت جامة او را پر از پول و مال میكند تا آن مقداری كه بتواند حمل كند و از عهدة بُردن آن برآید.»(3) مفهوم این جملة مبارك آن است كه او نمیتواند بیش از آن حدّی كه به او بخشیده میشود، حمل كند و اگر میتوانست حركت دهد و با خود ببرد، از ناحیة آن حضرت مضایقهای نیست. و این عطای كثیر ممكن است از آن جهت باشد كه گنجهای فراوان و مخازن مالی تحت الأرضی در آن عصر پر فروغ، تحت اختیار حضرت بقیّـة الله(عج) قرار میگیرد؛ یعنی زمین و آنچه بر روی آن و در طبقات مختلف آن است، مسخّر آن امام بزرگ، خواهد گردید و نیز ممكن است از این جهت باشد كه بر اثر عملی شدن احكام و برنامههای اسلام و از جمله برنامههای اقتصادی اسلام؛ مانند خمس، زكات، كفّارات و نذورات، اموال فراوانی نزد آن حضرت گرد میآید كه هیچ مشكلی در عطا و بخشش به افراد مستمند و نیازمندان ندارند و ممكن است هر دو مورد باشد. اینها از یك سو و از سوی دیگر روح جوانمردی، جود، سخاوت و كرامت نفس امامان پاك(علیهم السلام) به ویژه خاتم آنان، حضرت ولیّ عصر(عج) و ناموس دهر، ارواحنا فداه، كه مظهر عطا و بزرگواری خدای جهانیان هستند، باعث این عطا، بخشش و انفاق مالی است. این سیرة حضرت ولیّ عصر(عج) و وصف عطای اوست، بنابراین پیروان آن حضرت در صورت امكان و در زمان مناسب، خود را به عطای ناچیزی قانع نسازند. 3- از پیامبر اكرم(ص) روایت شده كه فرمودند: «نشانة مهدی(عج) این است كه بر عمّال و كارگزاران [خویش]، سختگیر است، در بخشش مال بسیار جواد و بخشنده و دربارة مستمندان، مهربان میباشد.»(4) اگر كارگزاران حكومت رها باشند و بر اریكة قدرت و پست خود تكیه دهند و حاكم، نظارتی بر كارهای آنان و معاشرتها و معاشرینشان نداشته باشد، به زودی صاحبان ثروت با او و او با آنها مرتبط میشود و سوءاستفادههای گوناگون خواهد كرد و در پرتو این رابطه با او و چریدن در سایة قدرت او، انواع فسادهای اقتصادی را به بار میآورند و در این میان تودة مستضعف پایمال گردیده و حقوق آنان ضایع و اموال عمومی به تاراج طبقة خاصّی خواهد رفت و بالأخره مردم به وضعی میافتند كه تجربة تلخ آن را به طور مكرّر دارند
در این كلام نورانی به زوایایی از سیرة حضرت ولیّ عصر(عج) اشاره شده است كه عبارتند از:الف) او نسبت به عمّال خود شدّت عمل دارد و به دقّت از آنان حسابرسی میكند. آری اگر شخص حاكم اسلامی، عمّال را زیر نظر داشته باشد و كارهای آنان را بررسی كند و از آنها حساب دقیق و منظّم بخواهد و روابط آنان با اشخاص را در محیطهای كارشان كنترل كند، كارها به آسانی و بر روی روال لازم و مناسب به جریان میافتد و امور مردم سامان خواهد یافت، حال آنكه اگر كارگزاران حكومت رها باشند و بر اریكة قدرت و پست خود تكیه دهند و حاكم، نظارتی بر كارهای آنان و معاشرتها و معاشرینشان نداشته باشد، به زودی صاحبان ثروت با او و او با آنها مرتبط میشود و سوءاستفادههای گوناگون خواهد كرد و در پرتو این رابطه با او و چریدن در سایة قدرت او، انواع فسادهای اقتصادی را به بار میآورند و در این میان تودة مستضعف پایمال گردیده و حقوق آنان ضایع و اموال عمومی به تاراج طبقة خاصّی خواهد رفت و بالأخره مردم به وضعی میافتند كه تجربة تلخ آن را به طور مكرّر دارند؛ ب) او با مال و ثروتی كه در اختیار دارد، به رعیّت میرسد و جود و بخشش میكند و عطای عظیم خود را نشان جامعه میدهد و به نابهسامانیهای زندگی مردم پایان خواهد داد. حاكمی كه همّتش زراندوزی و رفاه حال خود و نزدیكانش باشد، رعیّت را بیچاره میكند و شیرة جان آنان را میكشد و ملّت را از رمق خواهد انداخت و امام زمان(عج) كه نمونة اعلاء و بینظیر حاكم اسلامی و حكومت دینی است، تمام همّتش احیای دین و اقامة حق و رفاه حال جامعه است؛ ج) دربارة مساكین، مهربان است. به طور غالب، طبقة حاكم نسبت به ضعفا و مساكین مهرورزی ندارند؛ زیرا اوّلاً، قدرت، سلطه و ثروتی كه تحت اختیار دارند، به طور طبیعی آنان را از طبقات ضعیف و كم درآمد جدا میكند و آنها را مورد بیمهری قرار میدهد و ثانیاً، چون مستمندان به حقّ خود نمیرسند، طبعاً خود را طلبكار دانسته و مسئول این مشكلات را حاكم میدانند. از این رو حكومتها به آنان عنایتی ندارند و نسبت به آنان مهر نمیورزند. آیت الله كریمی جهرمی ماهنامه موعود شماره 117
پینوشتها: 1- اثبات الهداة، ج 3، ص 592؛ بحار، ج 51، ص 79. 2- قابل توجّه است، همان گونه كه در كلام شریف پیامبر(ص) آمده، امام زمان(ع) كه مهدی این امّت است، از فرزندان و اعقاب امام حسن و امام حسین(ع) است و علّت آن این است كه حضرت مهدی در سلسلة پدران به امام حسین(ع) میرسد، ولی از جهت مادر از اولاد امام حسن(ع) است؛ چون امام زین العابدین(ع) با یكی از دختران امام حسن(ع) ازدواج كردند و مادر حضرت باقر(ع) از دختران امام حسن(ع) است. 3- اثبات الهداة، ج 3، ص 612. 4-موسوعـة الامام المهدی، ج 1، ص 246.
نظرات شما عزیزان:
درباره وبلاگ آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
نويسندگان |
|||
|